Vi har tagit hand om tre björnar och två sibiriska tigrar från Björnparken i Orsa.

2010-10-20

Lenore och jag åkte upp förra måndags kväll till Orsa. Sent på kvällen, eller tidigt på natten installerade vi oss i en stor fin stuga, åt lite och lade oss att sova.

Konservator JS, Lenore o tiger

Lenore njuter av det vackra djuret

På morgon åkte vi in i björnparken och började arbetet med att flå tre brunbjörnar. Björnparken har stora fina hägn och aktiverar sina djur bra viket innebär att de trivs, mår bra och förökar sig väl. Det, i sin tur, innebär tyvärr att djuren till slut blir för många. Om man inte hittar någon annan park som kan ha djuren så är man tvungen att avliva dem. Detta är ytterst tragiskt men tyvärr en realitet vi får leva med om vi skall ha djurparker.

Sent på kvällen var vi klara med arbetet och la in alla tre skinnen i ett frysrum. Sen åkte vi till stugan och satte oss i bastun. Man sliter hårt på kroppen med denna typ av arbete och eftersom vi båda lider av ryggproblem så gjorde värmen oss gott.

Konservator JS mäter tigerkäft

En massa mått skall tas på djuren

för att de skall kunna monteras

Nästa morgon var det dags att flå två tigrar. Båda tigrarna har inavel i sig vilket innebär att de inte får avlas på och den ena hade visat upp symptom som liknade epilepsi. När jag senare tittade på kraniet kunde jag se skador på skalltaket som antingen är medfödda eller har tillkommit pga yttre våld för länge sedan. Troligen är det detta som givit tigern epilepsi. Vi jobbade till sent även denna kväll och njöt än mer av värmen i bastun. Tigerskinnen hade vi lagt i ett kylrum.

På torsdag morgon lastade vi bilen med alla skinn och åkte söderöver för att under eftermiddagen och kvällen göra ett skinn klart för saltning, frysa ett och placera övriga på lämpliga kalla ställen för att kunna ta dem ett och ett och göra i ordning dem för saltning. de närmsta dagarna.

Konservator JS tigerporträtt

Det är lämpligt att ta en massa referens-

fotografier fast de är döda.

Under senaste veckan har alla utom ett skinn saltats och det är det som ligger i frys.

Antal kommentarer: 0

Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)