Naturmorgon har besökt

Konservator JS

2010-01-10

På eftermiddagen fredagen den 18e december dök Naturmorgons i P1, reporter Joacim Lindwall upp hos mig. Han kom med en tekniker från Gävle.

Joacim Lindvall hos Konservator JS

Joacim i Konservator JS ateljé i väntan på klartecken från Växsjö

Joacim var här förra vintern och försökte sända ett program men då var tydligen en sändare i min närhet ur funktion. Joacim körde runt och försökte hitta signaler och var till och med uppe och klättrade på ateljétaket men ingenting fungerade.

Denna gången hade han med sig en tekniker med ett riktig sändningsbil så nu fungerade det. Antennen såg riktigt space-ad ut i mörkret.

Naturmorgons bil hos Konservator JS

Naturmorgons reporter Joacim Lindvall kom åkande i kylan från Gävle med en tekniker.

På fredagen gjorde de installationerna som behövdes och vi diskuterade vad vi skulle prata om under programmet. De drog vidare till metropolen Bergshamra för att sova och kom hit halv sex på lördags morgonen. Jag hade förberett mig med ett vargmontage för Rättviks kommun och en havsöring för en privatperson. Joacim ville helst att det skulle vara något lite annorlunda att presentera.

Tre gånger under de två timmar långa programmet skulle jag och Joacim vara i sändning och efter programmet tyckte jag inte att jag fick sagt något vettigt alls. Jag fick senare tillsänt mig en kopia av programmet och efter att ha lyssnat på det så tycker jag inte det var så pjåkigt.

När jag fått ordning på det som behövs så kommer programmet att finnas på hemsidan att lyssna på.

Nedan är den text med foton som P1 la ut på Naturmorgons hemsida.

Jeanette gör döda djur levande;

Naturmorgon  - Lördag 19 december 2009 kl 06:14

Jeanette Setterberg, som arbetar som djurkonservator, träffade vi i Naturmorgon den 19 december. Fältreportern Joacim Lindwall hälsade på i hennes ateljé i Roslagen, där hon arbetar med djurmontage - allt från stora däggdjur till små fiskar. Hennes specialitet är stora djur i aktion!

hästspann av Konservator JS

Det här sexspannet med galopperande hästar hittar du exempelvis på Armémuseum i Stockholm. (JS låter meddela att det numer är borttaget för att senare monteras upp i Karlskrona)

Konservator JS i Naturmorgon

Jeanette Setterberg med ett av sina fiskmontage. Bild: Joacim Lindwall.

Antal kommentarer: 3

2010-01-24 17:55:05 - howard coombs, E-postadressen är dold

Hej Jeanette!
Var du med museifolk till Zimbabwe 1991?
Hälsningar från Howard i Gävle.

2010-01-24 22:57:11 - Jeanette

Jajamensan. Jag minns dig fast det var så länge sedan. Jag har träffat 5 av dem som vi var tillsammans med där nere.
Ha det gott

2012-07-13 04:33:16 - Dick Nilsson, E-postadressen är dold

Godmorgon! (kl.0431)
Vill bara påpeka att sexspannet från Armémuseum nu finns uppsatt på Artillerimuseet i Kristianstad. Invigning kommer att ske den 12 augusti i år, alltså. Artillerimuseet i Kristianstad ligger fysiskt ca 5 km söder om kristianstad, nämre bestämt är infarten till museet 500m söder om Norra Åsums kyrka. Välkommen! Dick Sandy