Ändring av mannekäng från stående till liggande.

Jag hade i uppdrag att göra en monter med en brölande kronhjort och två hindar till Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm. Den ena skulle stå och den andra ligga. För att spara tid och pengar gjorde jag en mannekäng till den stående hinden och ändrade den för den liggande.

Klicka på första bilden som blir stor. När du vill vidare så klicka på den stora bilden.  Vill du se det som bildspel så klicka på pilknappen längst till vänster.

1  En lerskulptur under arbete. Till hjälp i skulpterandet har jag mått, foton m.m. Inuti finns skellettdelar från benen och bäckenet. Huvudet är skulpterat i förväg. Den färdiga lerskulpturen gjuts av och används inte i montaget.

2  Denna mannekäng skall ändras från stående till liggande. Jag börjar med att rita upp exakt hur skellettdelarna sitter för att kunna såga isär mannekängen på exakt rätt ställen.

3  Här är mannekängen isärsågad i de delar jag anser mig behöva för att kunna ändra till ett liggande djur.

4  Delarna har sågats i rätta vinklar och skruvats ihop som de skall vara.

5  Mannekängen är lagd i ett dragskåp för att bli fylld i skarvar och håligheter med polyuretanskum.

6  Efter att alla fogar fyllts har jag putsat den och fixat en del detaljer som blodådror, näsborrar m.m. Ögonen har satts på plats.

7  Skinnet har limmats, sytts och spikats fast på mannekängen. Mycket arbete har lagts ned för att få liv i detaljerna. Nu skall den torka för att senare "sminkas" vilket bl.a. innebär färgning av nakna partier som mulen m.m.

8  Här är den liggande, iddisslande kronhinden klar.

9  Både den stående och den liggande hinden tillsammans i sin monter i Naturhistoriska Riksmuseet, Stockholm.